Oğlum, sen doğduğun gün, Lordaeron' un ormanları ismini fısıldadı...Arthas. Sen büyürken senin adalete hizmet eden bir silaha dönüşmeni gururla izledim. Unutma, bizim hattımız her zaman bilgelik ve güç ile yönetildi. Ve biliyorum ki, sen elindeki kudreti kullanırken, kendini zaptedeceksin.
Ama gerçek zafer, insanlarının kalbini kazanmaktır, oğlum.
Sana şunu söyleyeyim, benim günlerim sona erdiğinde, kral sen olmalısın...
Ahh Blizzard ah! Yaptın yine yapacağını...
Herşeyi tükettiğinizi, güzel günlerin geride kaldığını ya da artık yolunuza devam etmeniz gerektiğine inandığınız bir anda bile yeni bir ek paket ( buradan itibaren yazı içersinde expansion olarak geçecek ) hayatınızı değiştirebiliyor. Nasıl mı ? Blizzard' a sorun size bunu nasıl becerdiklerini detaylı bir biçimde anlatsınlar. Ya da boşverin onlar yeni expansion üzerinde çalışmalarına devam etsin, biz bu meseleyi kendi aramızda halledelim.
World of Warcraft tarihçesi ya da oyunun geçmişi konusunda detaylı bir ön bilgi seansına girmemekte kararlıyım. Neden derseniz dünyada 11 Milyon kişinin oynadığı ( ki bu sayı gitgide yükseliyor ) ve bu 11 Milyon kullanıcı içerisinde 200.000 Türk oyuncunun bulunduğu World of Warcraft, hemen hemen MMORPG türüne merak duyan herkesin oldukça aşina olduğu bir kavram. Hmm, biri ben WoW ile yeni yeni tanışıyorum mu dedi? Size karakter kasmak konusunda kolay gelsin. Uzun, zorlu ve bir o kadar da keyifli bir macera bekliyor sizi...
Aslında yeni expansion ile hepimize yeni ufuklar göründü. Hali hazırda WoW oynayan kullanıcılar şu anda 70-80 level arası görevler ile haşır neşir olmuş durumda. Bugün yeni expansion' ımız World of Warcarft: Wrath of the Lich King ile, önceki expansion' ı, yani The Burning Crusade' i karşılaştıracağız. Tabii öte yandan WOTLK' ya ufaktan bir göz atacağız.
Şu günlerde oyun dünyasında tartışılmaz bir gerçek var ki, o da Blizzard' ın World of Warcraft ile kendine devasa bir oyuncu kitlesi edindiği ve MMORPG pastasının en büyük dilimini elinde tutarak online oyun piyasasını domine ettiği. World of Warcraft, WOTLK ile ikinci expansion' ı görmüş oldu. Ancak bu sefer TBC' de yapmış olduğu birçok hatadan ders almış olduğu bariz bir biçimde ortada. Özellikle MMORPG oyunlar için expansion hem çok ciddi bir yenilik. Tabii bir o kadar da riskli bir değişim. Değil expansion, bazı online oyunlar bir yama dosyası ile bile tarihe karışabiliyor. Örnek mi ? Star Wars Galaxies, New Game Enhancement yaması. SWG' ye NGE yamasının dahil olması, eski hayranları tarafından hala kara gün olarak anılıyor. O günleri yaşamış eski bir SWG hayranı olarak, o günden itibaren oynadığım tüm MMORPG oyunlarında yaşanabilecek büyük değişikliklere çekimser yaklaşmışımdır.
Yer yer Blizzard' da WoW ile ilgili dengeleri değiştiriyor, hatta hassas noktalara çektiği de oluyor. Ama şu bi gerçek ki Blizzard kullanıcılarına kulak vermek konusunda birçok firmadan çok daha başarılı. Bu sayede WoW, mekanikleri sürekli değişen bir oyun. Her ne kadar bir takım değişikliklerin isabetli kararlar haline dönüşmesi zaman alsa da, WoW kullanıcısını eninde sonunda tatmin eden bir oyun.
Klasik WoW oyuncularından bazıları TBC' nin çıkması ile WoW' u bıraktı. Çünkü yeni gelen expansion oyunu tamamen değiştirmiş ve bazıları için keyifsiz kılmıştı. Aslına bakarsanız bugün TBC' yi WOTLK ile karşılaştırdığımızda, bu konuda az çok onlara hak verebilirsiniz. TBC dungeon' lar konusunda başarılı bir oyundu, ama klasik WoW ile karşılaştırdığınızda içi boş bir expansion olmuştu. Yaptığınız görevler, oyun sırasında tanık olduğunuz hikayeler, neredeyse büyük bir senaryonun vasat bir kısmına ilişkin parçalardı denebilir...
Ben WOTLK' i WoW dünyasının ikinci şafağı olarak görüyorum. TBC sonlarına doğru oyundan keyif alamaz bir hale geldiğimde oyunu bırakmıştım. Şimdi ise WOTLK ile yeniden içimdeki WoW tutkusunu yaşar hale geldim. Çünkü WoW, WOTLK ile yeniden yaratıldı diyebilirm.
Northrend' e ilk adımımızı attık...
Northrend öylesine güzel, öylesine alımlı ki, işiniz düşüp de Outland' e uğramanız gerektiğinde bile kendinizi kötü hissetmeniz mümkün. Northrend üzerinde bir noktadan başka bir noktaya uçarken, sürekli başınızı sağa sola çevirip " Aaa..." " A Aaa " " Ooo ne güzel yaa " şeklinde gezineceğinize garanti verebilirim. Üstelik " Wrathgate " görev zinciri sonunda oyun içerisinde izleyeceğiniz bir sinematik gibi detaylara da yer verilmiş. Tamam, kabul etmek gerekir ki 70+ oyuncular için bazı görevler sıkıcı olsa da ( hiçbir oyun için oyundaki görevlerin hepsi %100 eğlenceli denemez zaten değil mi ? ) genel anlamda görevlerin TBC' den çok daha kaliteli ve eğlenceli olduğunu belirtmek lazım.
Northrend kıtası üzerinde ise 9 ayrı bölge bulunmakta. Bunlar Borean Tundra, Sholazar Basin, Wintergrasp, Icecrown, Dragonblight, Storm Peaks, Zul'Drak, Grizzly Hills ve Howling Fjord. 70-80 level arası karakterimizi geliştireceğimiz ve sonrasında zamanımızın büyük bir kısmını geçireceğimiz Northrend, ihtişamı ile oyuna tadına doyulmaz bir kıvam getirdi.
Tabii WOTLK öncesinde yayımlanan yamalar ile WoW dünyasına eklenen yeni Achievement sisteminden de söz etmek gerekir. Achievement sistemi oyunda elde ettiğiniz ya da elde edebileceğiniz başarıları gösteren ve bazı sekmelerinde belirtilen achievement' ları tamamladığınız takdirde bir takım ödüller kazanabileceğiniz bir sistem. Karakterinizin o ana kadar edindiği başarıların tümünü " Summary " yani özet kısmında görüntüleyebiliyorsunuz. Achievement sisteminde General, Quests, Exploration, Player vs. Player, Dungeons & Raids, Professions, Reputation, World Events ve Feats of Strength olarak göreceğiniz sekmelerde, oyun içerisinde edinebileceğiniz bir çok achievement bulunmakta. 1500 tane görev yapmaktan tutun, oyunda belli bir yükseklikten düşüp ölmemenin bile achievement puanı var. Oyunda tek başınıza kaldığınız vakitlerde sıkılmadan zaman geçirebilmeniz ya da verdiği ödüller için uğraşabileceğiniz birçok achievement var. Bu sistem oyunda kendinize edineceğiniz amaçlar içerisinde çok kritik bir yer teşkil etmese de, eğlencelik anlamda oyuna hoş bir eklenti olmuş.
Yenilikler...
Yeni expansion demek yeniden meslek kasmak demek değil mi ? Oyunda seçmiş olduğunuz 2 mesleğiniz için erişebileceğiniz üst sınır artık 375 değil 450. Tabii her meslek için yeni eşyalar, özellikler ve avantajlar da bulunmakta. Bazı oyuncular tarafından pek tercih edilmeyen bazı mesleklerin verdiği bonuslar, o meslekleri daha cazip bir hale getirmiş. Örneğin artık skinning mesleği sayesinde Master of Anatomy gibi bir özellik kazanıyorsunuz. Bu özellik sayesinde karakterinizin Crit Rating' ini etkileyecek bir bonus elde etmiş oluyorsunuz. Master of Anatomy ile elde ettiğiniz Crit Rating değeri, Skinning geliştikçe daha yüksek bir seviyeye ulaşıyor ve Skinning 450' ye vardığında edindiğiniz bonus da max seviyeye geliyor.
Mesleklerden bahsetmişken oyuna yeni eklenen Inscription mesleğinden de kısaca bahsedelim. Yeni expansion ile birlikte artık bütün karakterlerin kendilerine has Glyph ( glif ) özellikleri bulunmakta. Belli levelları aştıktan sonra kullanıma açabildiğiniz bu Glyph özellikleri ile ( büyük & küçük glyph' lar olarak ikiye ayrılıyor ) karakterinizin bazı extra yeteneklere sahip olmasını sağlayabilir ( örneğin Glyph of Blurred Speed ile Rogue class Sprint özelliğini kullanırken su üzerinde koşabiliyor ) ya da mevcut özelliklerinizin bazılarını geliştirebilirsiniz. Bunun yanısıra Inscription mesleğini seçmiş bir oyuncunun size yazacağı bir scroll ile, karakterinizin kullandığı bir özelliği geçici bir süreliğine daha güçlü bir hale getirebilirsiniz.
WOTLK ile ilgili bahsetmek istediğim son konu ise Death Knight. Oyunda 55 level üzeri bir karakteriniz bulunduğu takdirde, kullanıcı hesabınıza 55 level olarak oyuna başlayacak bir Death Knight açmanız mümkün. Blood, Frost & Unholy talent ağaçlarına sahip DK class, oldukça ilginç bir alternatif olmuş. Ancak DK' nın oyundaki dengelere henüz tam anlamıyla yerleşmediğini belirtmeliyim. Heroic class olmasına rağmen, DK class' ın diğer birçok class' a karşı fazla güçlü olduğu açık. WoW' un alışılageldik dengeleri göz önünde bulundurulursa, zaman içerisinde DK' nın sisteme daha iyi oturacağından eminim.
Uzunca bir süre başından kalkamayacağız....
WoW son haliyle öylesine gelişti ve öylesine genişledi ki, inanın yeni expansion ile oyuna eklenen özelliklerin tümünden bahsetmek bu okuduğunuz yazının en az 4-5 katı uzunluğunda bir yazı gerektirir. Son olarak teknik özelliklerden bahsetmek gerekirse WoW, WOTLK ile çok daha başarılı grafiklere ve çok daha stabil bir oyuna sahip olmuş. Blizzard' ın bu konuda takdiri hak eden bir çalışma sergilediğini söylemeliyim. Sizlere lvl 80' e ve sonrasına uzanan yolculuğunuzda eğlence ve başarı dolu günler dilerim...
Ama gerçek zafer, insanlarının kalbini kazanmaktır, oğlum.
Sana şunu söyleyeyim, benim günlerim sona erdiğinde, kral sen olmalısın...
Ahh Blizzard ah! Yaptın yine yapacağını...
Herşeyi tükettiğinizi, güzel günlerin geride kaldığını ya da artık yolunuza devam etmeniz gerektiğine inandığınız bir anda bile yeni bir ek paket ( buradan itibaren yazı içersinde expansion olarak geçecek ) hayatınızı değiştirebiliyor. Nasıl mı ? Blizzard' a sorun size bunu nasıl becerdiklerini detaylı bir biçimde anlatsınlar. Ya da boşverin onlar yeni expansion üzerinde çalışmalarına devam etsin, biz bu meseleyi kendi aramızda halledelim.
World of Warcraft tarihçesi ya da oyunun geçmişi konusunda detaylı bir ön bilgi seansına girmemekte kararlıyım. Neden derseniz dünyada 11 Milyon kişinin oynadığı ( ki bu sayı gitgide yükseliyor ) ve bu 11 Milyon kullanıcı içerisinde 200.000 Türk oyuncunun bulunduğu World of Warcraft, hemen hemen MMORPG türüne merak duyan herkesin oldukça aşina olduğu bir kavram. Hmm, biri ben WoW ile yeni yeni tanışıyorum mu dedi? Size karakter kasmak konusunda kolay gelsin. Uzun, zorlu ve bir o kadar da keyifli bir macera bekliyor sizi...
Aslında yeni expansion ile hepimize yeni ufuklar göründü. Hali hazırda WoW oynayan kullanıcılar şu anda 70-80 level arası görevler ile haşır neşir olmuş durumda. Bugün yeni expansion' ımız World of Warcarft: Wrath of the Lich King ile, önceki expansion' ı, yani The Burning Crusade' i karşılaştıracağız. Tabii öte yandan WOTLK' ya ufaktan bir göz atacağız.
Şu günlerde oyun dünyasında tartışılmaz bir gerçek var ki, o da Blizzard' ın World of Warcraft ile kendine devasa bir oyuncu kitlesi edindiği ve MMORPG pastasının en büyük dilimini elinde tutarak online oyun piyasasını domine ettiği. World of Warcraft, WOTLK ile ikinci expansion' ı görmüş oldu. Ancak bu sefer TBC' de yapmış olduğu birçok hatadan ders almış olduğu bariz bir biçimde ortada. Özellikle MMORPG oyunlar için expansion hem çok ciddi bir yenilik. Tabii bir o kadar da riskli bir değişim. Değil expansion, bazı online oyunlar bir yama dosyası ile bile tarihe karışabiliyor. Örnek mi ? Star Wars Galaxies, New Game Enhancement yaması. SWG' ye NGE yamasının dahil olması, eski hayranları tarafından hala kara gün olarak anılıyor. O günleri yaşamış eski bir SWG hayranı olarak, o günden itibaren oynadığım tüm MMORPG oyunlarında yaşanabilecek büyük değişikliklere çekimser yaklaşmışımdır.
Yer yer Blizzard' da WoW ile ilgili dengeleri değiştiriyor, hatta hassas noktalara çektiği de oluyor. Ama şu bi gerçek ki Blizzard kullanıcılarına kulak vermek konusunda birçok firmadan çok daha başarılı. Bu sayede WoW, mekanikleri sürekli değişen bir oyun. Her ne kadar bir takım değişikliklerin isabetli kararlar haline dönüşmesi zaman alsa da, WoW kullanıcısını eninde sonunda tatmin eden bir oyun.
Klasik WoW oyuncularından bazıları TBC' nin çıkması ile WoW' u bıraktı. Çünkü yeni gelen expansion oyunu tamamen değiştirmiş ve bazıları için keyifsiz kılmıştı. Aslına bakarsanız bugün TBC' yi WOTLK ile karşılaştırdığımızda, bu konuda az çok onlara hak verebilirsiniz. TBC dungeon' lar konusunda başarılı bir oyundu, ama klasik WoW ile karşılaştırdığınızda içi boş bir expansion olmuştu. Yaptığınız görevler, oyun sırasında tanık olduğunuz hikayeler, neredeyse büyük bir senaryonun vasat bir kısmına ilişkin parçalardı denebilir...
Ben WOTLK' i WoW dünyasının ikinci şafağı olarak görüyorum. TBC sonlarına doğru oyundan keyif alamaz bir hale geldiğimde oyunu bırakmıştım. Şimdi ise WOTLK ile yeniden içimdeki WoW tutkusunu yaşar hale geldim. Çünkü WoW, WOTLK ile yeniden yaratıldı diyebilirm.
Northrend' e ilk adımımızı attık...
Northrend öylesine güzel, öylesine alımlı ki, işiniz düşüp de Outland' e uğramanız gerektiğinde bile kendinizi kötü hissetmeniz mümkün. Northrend üzerinde bir noktadan başka bir noktaya uçarken, sürekli başınızı sağa sola çevirip " Aaa..." " A Aaa " " Ooo ne güzel yaa " şeklinde gezineceğinize garanti verebilirim. Üstelik " Wrathgate " görev zinciri sonunda oyun içerisinde izleyeceğiniz bir sinematik gibi detaylara da yer verilmiş. Tamam, kabul etmek gerekir ki 70+ oyuncular için bazı görevler sıkıcı olsa da ( hiçbir oyun için oyundaki görevlerin hepsi %100 eğlenceli denemez zaten değil mi ? ) genel anlamda görevlerin TBC' den çok daha kaliteli ve eğlenceli olduğunu belirtmek lazım.
Northrend kıtası üzerinde ise 9 ayrı bölge bulunmakta. Bunlar Borean Tundra, Sholazar Basin, Wintergrasp, Icecrown, Dragonblight, Storm Peaks, Zul'Drak, Grizzly Hills ve Howling Fjord. 70-80 level arası karakterimizi geliştireceğimiz ve sonrasında zamanımızın büyük bir kısmını geçireceğimiz Northrend, ihtişamı ile oyuna tadına doyulmaz bir kıvam getirdi.
Tabii WOTLK öncesinde yayımlanan yamalar ile WoW dünyasına eklenen yeni Achievement sisteminden de söz etmek gerekir. Achievement sistemi oyunda elde ettiğiniz ya da elde edebileceğiniz başarıları gösteren ve bazı sekmelerinde belirtilen achievement' ları tamamladığınız takdirde bir takım ödüller kazanabileceğiniz bir sistem. Karakterinizin o ana kadar edindiği başarıların tümünü " Summary " yani özet kısmında görüntüleyebiliyorsunuz. Achievement sisteminde General, Quests, Exploration, Player vs. Player, Dungeons & Raids, Professions, Reputation, World Events ve Feats of Strength olarak göreceğiniz sekmelerde, oyun içerisinde edinebileceğiniz bir çok achievement bulunmakta. 1500 tane görev yapmaktan tutun, oyunda belli bir yükseklikten düşüp ölmemenin bile achievement puanı var. Oyunda tek başınıza kaldığınız vakitlerde sıkılmadan zaman geçirebilmeniz ya da verdiği ödüller için uğraşabileceğiniz birçok achievement var. Bu sistem oyunda kendinize edineceğiniz amaçlar içerisinde çok kritik bir yer teşkil etmese de, eğlencelik anlamda oyuna hoş bir eklenti olmuş.
Yenilikler...
Yeni expansion demek yeniden meslek kasmak demek değil mi ? Oyunda seçmiş olduğunuz 2 mesleğiniz için erişebileceğiniz üst sınır artık 375 değil 450. Tabii her meslek için yeni eşyalar, özellikler ve avantajlar da bulunmakta. Bazı oyuncular tarafından pek tercih edilmeyen bazı mesleklerin verdiği bonuslar, o meslekleri daha cazip bir hale getirmiş. Örneğin artık skinning mesleği sayesinde Master of Anatomy gibi bir özellik kazanıyorsunuz. Bu özellik sayesinde karakterinizin Crit Rating' ini etkileyecek bir bonus elde etmiş oluyorsunuz. Master of Anatomy ile elde ettiğiniz Crit Rating değeri, Skinning geliştikçe daha yüksek bir seviyeye ulaşıyor ve Skinning 450' ye vardığında edindiğiniz bonus da max seviyeye geliyor.
Mesleklerden bahsetmişken oyuna yeni eklenen Inscription mesleğinden de kısaca bahsedelim. Yeni expansion ile birlikte artık bütün karakterlerin kendilerine has Glyph ( glif ) özellikleri bulunmakta. Belli levelları aştıktan sonra kullanıma açabildiğiniz bu Glyph özellikleri ile ( büyük & küçük glyph' lar olarak ikiye ayrılıyor ) karakterinizin bazı extra yeteneklere sahip olmasını sağlayabilir ( örneğin Glyph of Blurred Speed ile Rogue class Sprint özelliğini kullanırken su üzerinde koşabiliyor ) ya da mevcut özelliklerinizin bazılarını geliştirebilirsiniz. Bunun yanısıra Inscription mesleğini seçmiş bir oyuncunun size yazacağı bir scroll ile, karakterinizin kullandığı bir özelliği geçici bir süreliğine daha güçlü bir hale getirebilirsiniz.
WOTLK ile ilgili bahsetmek istediğim son konu ise Death Knight. Oyunda 55 level üzeri bir karakteriniz bulunduğu takdirde, kullanıcı hesabınıza 55 level olarak oyuna başlayacak bir Death Knight açmanız mümkün. Blood, Frost & Unholy talent ağaçlarına sahip DK class, oldukça ilginç bir alternatif olmuş. Ancak DK' nın oyundaki dengelere henüz tam anlamıyla yerleşmediğini belirtmeliyim. Heroic class olmasına rağmen, DK class' ın diğer birçok class' a karşı fazla güçlü olduğu açık. WoW' un alışılageldik dengeleri göz önünde bulundurulursa, zaman içerisinde DK' nın sisteme daha iyi oturacağından eminim.
Uzunca bir süre başından kalkamayacağız....
WoW son haliyle öylesine gelişti ve öylesine genişledi ki, inanın yeni expansion ile oyuna eklenen özelliklerin tümünden bahsetmek bu okuduğunuz yazının en az 4-5 katı uzunluğunda bir yazı gerektirir. Son olarak teknik özelliklerden bahsetmek gerekirse WoW, WOTLK ile çok daha başarılı grafiklere ve çok daha stabil bir oyuna sahip olmuş. Blizzard' ın bu konuda takdiri hak eden bir çalışma sergilediğini söylemeliyim. Sizlere lvl 80' e ve sonrasına uzanan yolculuğunuzda eğlence ve başarı dolu günler dilerim...